Strach ma wielkie oczy
Ludzie boją się wielu rzeczy. Można powiedzieć, że lęk towarzyszy im przez całe życie. Czego innego boimy się jako dzieci, a co innego wzbudza w nas strach w dorosłym życiu.
6 czerwca 2016 roku uczniowie klasy II Gimnazjum w Zespole Szkół im. 7 Pułku Strzelców Konnych Wielkopolskich w Biedrusku, realizując projekt edukacyjny, postanowili bliżej przyjrzeć się lękowi.
Uczniowie zostali podzieleni na mniejsze grupy w których poszukiwali wiadomości na temat interesujących ich zagadnień.
Poszczególne grupy prowadziły badania w następujących tematach:
Grupa I: Motyw strachu w literaturze
Grupa II: Sposoby przedstawianie strachu w filmie.
Grupa III: Motyw strachu w sztuce.
Grupa IV: Strach – fikcja a rzeczywistość.
Grupa V: Czego się boimy – badania ankietowe i analiza wniosków.
Grupa VI: Psychologia o strachu.
Prezentacja każdej z grup ukazywała umiejętność łączenia wiedzy z różnych przedmiotów. Praca nad zadaniem uczyła skutecznego komunikowania się w grupie, negocjowania, planowania działań a przede wszystkim dawała uczniom możliwość wykazania się aktywnością i pochwalenia kreatywnością.
Różnorodność form wykorzystanych podczas prezentacji projektu byÅ‚a imponujÄ…ca. Pokazano prezentacje multimedialne, wykresy obrazujÄ…ce wyniki ankiet przeprowadzonych w klasach IV-VI szkoÅ‚y podstawowej i gimnazjum, przeprowadzono konkurs dotyczÄ…cy fobii, ukÅ‚adano puzzle. Wszystko to odbywaÅ‚o siÄ™ w mrocznej, tajemniczej atmosferze – w scenografii przypominajÄ…cej peÅ‚ne makabrycznych rekwizytów lochy, w zaciemnionej sali, przy delikatnym czerwonym Å›wietle. Efekty pracy nad projektem oglÄ…dali uczniowie z klasy I gimnazjum Ten pokaz z pewnoÅ›ciÄ… może inspirować mÅ‚odszych kolegów w ich przyszÅ‚orocznych pracach nad projektem edukacyjnym.
Na zajęciach z wychowawcą uczniowie dokonali samooceny i wypowiadali się na temat pracy w zespole. Wychowawca oceniał projekty zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami. Za swoją pracę uczniowie mogli maksymalnie otrzymać 10 pkt. Punkty te doliczono do punktów mających wpływ na ocenę zachowania. Fakt wzięcia udziału w projekcie edukacyjnym odnotowany będzie na świadectwie ukończenia klasy III gimnazjum.
                                             Magdalena Janiszewska
Wychowawca klasy II gimnazjum